Webteksten. Ik schrijf ze vaker dan blogs, speeches, sfeerverslagen en ander moois. Want iedereen heeft een website. Iedereen wil gevonden worden. Als ik voor iemand een website ga vullen met woorden, stel ik de onvermijdelijke vraag “waarin onderscheid jij je van je concurrent?”

De persoon aan de andere kant van de tafel heeft er vaak al goed over nagedacht en begint aan een prachtig verhaal over het bieden van oplossingen, over goede service, kwaliteit en ontzorgen. Kortom, over de veren waar iedere ondernemer mee pronkt. Ik maak me er zelf ook schuldig aan. Logisch, want dat dit niet werkt, snapt iedereen, al is het wél onderscheidend:

“Kom naar ons, wij maken uw leven een stuk ingewikkelder met slechte producten die beslist geen leven lang meegaan. Gelukkig hebben we ook nog nooit van service gehoord en staat u als klant altijd op de laatste plaats.”

Oplossingen bieden

Echt? Je klant opzadelen met problemen, is doorgaans niet de bedoeling. Tenzij je die daarna ook weer mag oplossen. Dan heb je een goed businessmodel te pakken.

Service

Miljoenen bedrijven hebben op hun website staan (ja, ik ook) dat ze goede service bieden. Maar wie service biedt, voldoet simpelweg aan de verwachting van de klant. Bovendien blijkt goede service soms ‘voldoen aan de wettelijke verplichtingen’ te betekenen.

Kwaliteit

Ooit stond het woord kwaliteit vooral voor producten die nagenoeg onverwoestbaar waren, zoals een Zwitsers zakmes. Maar tegenwoordig schittert het woord ook op verpakkingen van door goedkope kinderhandjes in elkaar geknutselde rommel.

Ontzorgen

De persoon die dit woord bedacht, is werkelijk briljant. Een paar jaar geleden, bestond het woord nog niet. Inmiddels ontzorgt heel ondernemend Nederland. Ontzorgen is een modewoord. Met een prachtige betekenis, dat dan weer wel: de zorgen van iemand op je nemen. Toch vind ik het een leeg woord. Een jeukwoord. Wat bedoel je ermee? Hoe neem je andermans zorgen weg? Voor mij kleeft er een bijsmaak van gladde marketingpraatjes aan ontzorgen, een woord dat ik zo veel mogelijk probeer te vermijden in mijn (web)teksten.

En dus?

Ik heb de wijsheid niet in pacht. Maar volgens mij moet je vooral omschrijven wat je doet, hoe je het doet, waarom je het doet en vooral wat je klant daaraan heeft. Liever niet zeggen dat je ontzorgt, maar zorg besteden aan je klanten.

2016-04-21-11-50-53