Het is een strontvervelende vraag, die ik desondanks altijd aan (startende) ondernemers stel als ze bij mij aan tafel zitten omdat ze teksten nodig hebben voor hun website. “Hoe onderscheid jij je van andere ondernemers die dezelfde dienst of hetzelfde product aanbieden?”

Soms volgt er een vlot verhaal, soms een stilte. Het is me ook al eens overkomen dat ik na een diepe zucht en schouderophalen dit antwoord kreeg: “Wij zijn niet onderscheidend. Ons product en onze service zijn gelijk aan dat van de concurrent en goedkoper zijn we eigenlijk ook niet.” Na wat peuteren en doorvragen van mijn kant, heb ik het in de tekst vooral op de kracht van het familiebedrijf gegooid.

De mensen die met een hele waslijst aan kwaliteiten komen, opperen meestal dingen die voor de doelgroep wel relevant, maar niet (meer) onderscheidend zijn. Kwaliteiten die iedereen vanzelfsprekend vindt. Veilig, duurzaam, klantvriendelijk, betrouwbaar…

Maar waar heeft je potentiële klant echt behoefte aan? Waar loopt hij warm voor? Hoe kun je zijn verwachtingen overtreffen? Als je daar de antwoorden op weet, volgt meestal een goed verhaal.

Kortom, het is altijd een goed idee om eerst je doelgroep in beeld te brengen voordat je jezelf (met of zonder hulp van een tekstschrijver) in de markt gaat zetten.